Tuesday, May 17, 2011

CEMBURU KERANA ILMU**69

CEMBURU KERANA ILMU :

Lihat mereka yang lebih berjaya daripada kita. Kalau orang lain boleh ,kita juga pasti boleh. Untuk maju kita mesti melihat kepada mereka yang bejaya .Oleh iti kita cabar diri kita untuk berusaha lebih dari orang lain. Kalau kita tidak tahu bagaimana mahu melakukannya maka belajarlah dari mereka yang telah berjaya..inss


SENTIASA SOAL DIRI KITA DENGAN PERSOALAN POSITIF :
Untuk berjaya, soal diri dengan soalan-soalan yang positif. Misalnya, soalan-soalan seperti Kenapalah aku gagal? Mengapa nasib aku sentiasa malang? Kenapalah orang semua tak suka aku? Apalah nak jadi dengan aku ni? Apa yang belum aku lakukan lagi? Apakah kelebihan diri aku yang belum aku bongkar lagi? Dimana aku nak dapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran untuk maju dalam bidang ini? Siapa yang boleh bantu aku? Dan lain lain lagi..inss

TUJUAN :

Tujuan kita lakukan semuanya itu bukan untuk menunjuk-nunjuk atau untuk takbur akan tetapi untuk membuatkan kita mahu berusaha lebih gigih lagi untuk memenuhi tuntutan hidup kita supaya kita berjaya dunia akhirat..inss

HATI WAJIB DIJAGA :

Sesungguhnya Hati wajib dijaga kerana permulaan manusia didalam alam rahim ibu kita iatu bermula daripada hati, kemudian barulah berkembang organ kita kepada anggota yang lain seperti perut ,tangan ,kaki ,kepala ,mata telinga hidung,mulut ,semuanya akan bersatu dengan hati..inss

MOTIVASI YANG DATANG DARIPADA HATI KECIL :

Motivasi yang datang daripada dorongan suara hati nurani iaitu hati kecil boleh membangkitkan semangat yang tengah ketiduran ,Kerana dorongan hati kecil merupakan ilham yang dicampak oleh Allah SWT kerana hati adalah milik Allah SWT

No comments: