Friday, July 11, 2008

MY KALAM HIKMAH KAA08

SELALUNYA:
Siapa yang suka marah-marah misti dia tersimpan dendam,siapa yang mudah tersenyum pasti hidupnya selalu ceria dan gembira,sesiapa yang suka bergurau kadangkala tersasul juga,sesiapa yang banyak bercakap selalu terbocor rasia dan orang yang senyap boleh jadi banyak ilmunya..inss

Umur tidak menjadikan seseorang itu matang.. Dewasa mungkin,tetapi belum tentu matang.. Orang yang matang dinilai dari segi percakapan,perbuatan serta pemikirannya..Raja MuDa

kaLau awak tanya saya: awak cantik tak? saya akan jwb: cantik... kaLau awak tanya saya: awak baik tak? saya akan jwb: sangat baik... kaLau awak tanya saya: nk temankan saya kuar? saya akan jwb: nak... kaLau awak tanya saya: ape yg saya suka? saya akan jwb: saya suka awak! kaLau awak tanya saya: kenapa saya suka awak... saya akan jwb: saya senang dgn apa saje ngan awak. kaLau awak tanya saya: apa bukti saya suka awak? saya akan jwb: saya buat apa saje utk awak. kaLau awak tanya saya: sanggup ke saya menunggu awak... saya akan jwb: seLamanye... kaLau awak tanya saya: sudikah jika menjaga saya? saya akan jwb: sehingga ke nafas terakhir saya.. kaLau awak tanya saya: perkara paLing manis dLm hidup saya? saya akan jwb: awak…kaLau awak tanya saya: perkara paLing buruk dLm hidup saya... saya akan jwb: jika awak x tegur saya kt YM..cucu tok

Pesanan Semasa Mendengar Azan... Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.... lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'. Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami.Amin..cucu tok

Nabi s.a.w. bersabda: Allah s.w.t. menjadikan rahmat sebanyak seratus bahagian. Dia menahan di sisiNya sebanyak sembilan puluh sembilan dan diturunkan ke bumi hanya satu bahagian…… Dari satu bahagian inilah seluruh makhluk saling kasih mengasihi antara satu sama lain sehinggakan binatang mengangkat kaki dari anaknya takut terpijak atau menyakiti anaknya. (H. R. Bukhari & Muslim).. Mahyuddin Tantawi:kalam hikmah



Message: Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan : Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh : Surah Al Baqarah - Ayat 102 Anak2 pandai belajar : Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79 Anak2 lembut hati/ elak panas baran : Surah Al Anbiyaa - Ayat 69 dan Surah Al Hasyr - Ayat 22-24 Anak2 malas sekolah : Surah Toha ayat 1-5 Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah Bg anak2 yg suka keluar malam : Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x Untuk jadi pendinding rumah : Surah Al Baqarah dibaca & tiup pada air dan spray keliling rumah 1 minit untuk mengingat Allah Langkah 1: · Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih: · SUBHANA'LLAH · ALHAMDULI'LLAH · LAA I LAAHA ILLA'LLAH · ALLAHU AKBAR · ASTAGHFIRU'LLAH · LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH..cucu tok

PENDUSTA
Dua perkara yang dimiliki oleh si pendusta ailah banyak berjanji jika terlupa nanti di tuntut orang di kemudian hari dan terlalu keterlaluan dalam banyak berdalih nanti orang hilang kepercayaan..INSS

Kejrnhn hati mata dtgnya dr lmbutnya hati. Lmbutnya hati itu datangnya dr kuatnya iman. Kuatnya iman itu dr kuatnya mgharapkan redha ilahi. Dan redha ilahi itu lah jln yg hakiki.. budak mas

Bersujud kepada Allah bersyukur sepanjang waktu setiap nafasmu seluruh hidupmu semoga diberkahi Allah bersabar taat pada Allah menjaga keikhlasanNya semoga dirimu semoga langkahmu diiringi oleh rahmatNya setiap nafasmu seluruh hidupmu semoga diberkahi Allah Alhamdulillah Wasyukurillah bersyukur padaMu ya Allah kau jadikan kami samudara indah dalam kebersamaan Alhamdulillah Wasyukurillah bersyukur padaMu ya Allah kau jadikan kami samudara hilanglah sebuah perbedaan.. balqis

IMAM SYAFI'e
Sesungguhnya kehebatan kekuatan ketinggian keilmunya menyeluruh dan kesemunya itu telah diikuti oleh dua pertiga penduduk dunia yang mengikut akal yang sama iaitu dikenali sebagai mazhapNya.inss


Sebutir air mata jatuh kerana keinsafan, seribu kali lebih baik dari sejuta mutiara d lautan, sesaat b'sedih kerana redha Allah adalah lbh mulia dr seharian b'sedih krn cinta manusia, sjnh wjh kerana wuduk yg sempurna adlh lbh b'cahaya dr kilauan segunung permata. sesuci hati kerana cinta Ilahi, itulah hakikat cinta abadi…AMIN.. norazah dahlan:kalam hikmah

MAKANAN MAKNAWI:
sesiapa yang sentiasa membaca kitab-kitab sirah Nabi Muhammad SWA upama kita sentiasa memakan makanan maknawi iaitu makanan bagi rohani,untuk menghidupkan kebeningan hati seseorang dalam perjalanan menuju ke syurga Ilahi..inss

IMAM MALIK
Sesungguhnya aku ini adalah seorang manusia yang bisa benar dan salah, maka lihatlah pendapatku. Apabila pendapatku menetapi Al-Qur'an dan Sunnah maka ambillah dan apabila tidak menetapi Al-Qur'an dan Sunnah maka tinggalkanlah" (Dikeluarkan oleh: Ibn Abdul Bar dalam Al-Jami' 2/32; Ibn Hazm dalam Ushul Al-Ahkam 6/149; Al-Falaniy, hal: 72)..nurul hidayah

No comments: