Thursday, June 26, 2008

MY KALAM HIKMAH 09 (SILATULRAHIM)


Bab Silatulrahim
Diriwayatkan drpd Abdlah bin Omar drpd Nabi swa :telah bersabda tidak mendapat habuan kebaikan selama mana putus hubungan silaturahim.

Drpd Jabir bin mut'im drpd bapanya telah bersabdalah RasulAllah swa: tidak akan masuk syurga bg org22 yg putus silatulrahim(putus persahabatan)hadis hasan soheh riwayat Imam Tirmizi.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Barangsiapa yang menginginkan rezekinya dimudahkan dan usianya dipanjangkan, maka hendaklah dia menyambung silaturrahim.

Sesungguhnya manusia dalam kerugian melainkan mereka yang berpesan-pesan mengenai agama ..... kehidupan di dunia hanya sementara akhirat jualah berkekalan..inss:)


Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya.inss

Jagalah hubungan kasih sayang di antara satu sama lain (penting):)
Diriwayatkan daripada Abu Ayub al-Ansari r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Haram bagi seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga malam, apabila keduanya bertemu saling memalingkan mukanya. Sementara itu, yang terbaik di antara keduanya adalah mereka yang mula mengucapkan salam.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara..inss

Salasilah keturunan seseorang itu amat penting diketahui dalam masyarakat manusia bertamadun. Menjejaki asal usul keturunan seseorang boleh memberi manfaat kepada hubungan silaturahim kaum kerabat; dan merapat dan mengekalkan hubungan silaturahim sangatlah dituntut dalam Islam.

No comments: